top of page
Blue Surface Banner

השראה, ניהול

פרופ׳ דן שכטמן

פרופסור בטכניון, זוכה פרס נובל לכימיה

פרופ׳ דן שכטמן

חשיבה יצירתית

לאחר עשרות שנים של עבודה מעוררת מחלוקת, כשגדולי המוחות בתחומו חלקו עליו, הודיעה ועדת פרס נובל לכימיה כי הזוכה בפרס לשנת 2011 הוא הישראלי פרופ' דן שכטמן מהטכניון. הפרס הוענק לו על מחקרו פורץ הדרך בתחום הגבישים.

 

שכטמן גילה בראשית שנות ה-80 כי בניגוד לסברה המקובלת בקהילה המדעית, האטומים אינם מסודרים במבנה סימטרי שחוזר על עצמו שוב ושוב אלא בדפוס שונה, שנחשב עד אז לבלתי אפשרי. שכטמן ניסה להגן על ממצאיו, אך בשל המסקנות השנויות במחלוקת הוא התבקש לעזוב את קבוצת המחקר שלו.

בסופו של דבר טענתו התקבלה והיום, כ-20 שנה מאוחר יותר, הוא זוכה להכרה בינלאומית על מחקרו שאילץ את המדענים לשקול מחדש את תפיסתם לגבי טבעו של החומר.

 

האקדמיה השבדית המלכותית למדעים העניקה לפרופ' שכטמן את הפרס לשנת 2011 על גילוי הקוואזי-גבישים.

"יש אלפי מדענים שחוקרים את הנושא שאני פיתחתי ואני בטוח שכולם רואים בפרס הישג שלהם גם כן - והוא באמת מגיע להם", סיפר החוקר, שעל שמו, דרך אגב, רשום עוד הישג: הוא הישראלי הראשון שזוכה בפרס ללא שותף, הישג כביר נוסף וגאווה למדע הישראלי.

אודות

דן שכטמן הוא פרופסור מחקר בפקולטה למדע והנדסה של חומרים בטכניון, מהנדס ישראלי וחוקר מבנה החומר, שגילה והביא להגדרתו של מבנה גבישי חדש של גבישים כמו-מחזוריים (קוואזי-מחזוריים). על גילויו זה זכה בפרס ישראל לפיזיקה לשנת 1998 ובפרס נובל לכימיה לשנת 2011.

כתבות

תגובות מההרצאה

אנא צרו קשר כדי לקבל תגובות מהרצאות

​​

מרצים שאולי יעניינו אותך

Blue Surface

רוצים לשמוע עוד על פרופ׳ דן שכטמן ?

bottom of page