top of page
Blue Surface Banner

כלכלה

פרופ' אייל וינטר

פרופ' לכלכלה באוניברסיטה העברית בירושלים

פרופ' אייל וינטר

הפסיכולוגיה של הכסף

נעסוק בממצאים החדשים של הכלכלה ההתנהגותית על האופן בו המגבלות הקוגניטיביות והרגשיות שלנו משפיעות על ההתנהלות שלנו עם כסף והשקעות ונדון באופן שניתן לעקוף מגבלות אלו כדי לשפר את ההחלטות הממוניות שלנו. ההרצאה תלווה במספר ניסויים שאבצע עם המשתתפים במהלכה כדי להדגים את התופעות ההתנהגותיות שבהם נעסוק.


נדון בממצאים החדשים מתחום הכלכלה ההתנהגותית העוסקים בהבדלים מגדריים בקבלת החלטות, איך הם נוצרו ומדוע קשה לקעקע אותם – נשאל גם כיצד ניתן להשתמש בתובנות אלה כדי לעצב מדיניות מגדרית אפקטיבית, לשבירת תקרת הזכוכית בקרב נשים ולשינוי חלוקת התפקידים הקלאסית בין נשים וגברים במיטה ומחוצה לה.


איך הרגש מצליח במקום שהשכל נכשל – מבוסס על ספרי בשם זה שיצא לאור גם באנגלית, סינית,  גרמנית צרפתית, יפנית, וטורקית והומלץ ע"י שמונה חתני פרס נובל בכלכלה.


נדון באופן שרגשות ובהם כעס משפרים את קבלת ההחלטות שלנו במגוון תחומי חיים ובהם כלכלה, זוגיות, במקום העבודה, במו"מ ובאינטראקציות חברתיות. נלמד גם על "הורמון האהבה" אוקסיטוצין והאופן שהוא מאפשר לנו לזהות רגשות, ולבנות מערכת יחסים של אמון.


מהו NFT ומדוע הוא משגע את העולם?

הינה שיטת מסחר אינטרנטית שעושה שימוש במטבעות וירטואליים 

ועשויה להביא למהפכה לא רק בתחום הכלכלה אלא גם ובעיקר בתחום האמנות, התרבות והבידור. 

בהרצאתי אסביר תחילה בלשון פשוטה מהם מטבעות וירטואליים ומהי שיטת הבלוקצ'יין שבאמצעותה ניתן לסחור ולייצר חוזים חכמים. 

לאחר מכן אסביר כיצד שיטת ה NFT מאפשרת מכירת, "מוצרים מופשטים" מבלי שהקונה מקבל לידיו שום דבר ממשי ובכל זאת מוכן לשלם על כך כסף רב. 

נסביר לדוגמא כיצד מכר בנו של ג'ון לנון את פיסת הנייר המקורית שעליה כתב אביו את השיר Be It Letבשלושים אלף דולר בחוזה שבו פיסת הנייר נשארת אצל המוכר. 


בין השאר נעסוק בשאלות הבאות:

  1. האם יתכן שהבלוקצ'יין וה NFT הם תחילתו של עידן חדש שבו אין כסף, אין כרטיסי אשראי ואין בנקים, ועסקאות נעשות באמצעות פנקסים וירטואליים בדרך שונה בתכלית לאופן שהן נעשות היום?

  2. מה מביא אנשים להיות אספנים בכלל, ובפרט אספני אמנות של עבודות הנאגרות במחסנים.

  3. האם היצרנים האמיתיים של יצירה תרבותית כגון ציור, מחזה, שיר או פיזמון הם אך ורק האמנים עצמם או שגם צרכני התרבות שותפים ביצירה.

ההרצאה אינה דורשת כל ידע מקדים, לא בכלכלה ולא במחשבים

אודות

פרופ' אייל וינטר הוא פרופ' מן המניין לכלכלה וראש הקתדרה ע"ש סילברצוייג באוניברסיטה העברית בירושלים המתמחה בכלכלה התנהגותית, בתורת המשחקים ומיקרו כלכלה. שימש בעבר כראש המחלקה לכלכלה, וכראש המרכז לחקר הרציונליות באוניברסיטה העברית. פרופ' וינטר הינו חתן פרס הומבולדט למצוינות מחקרית של ממשלת גרמניה לשנת 2011 .שימש כפרופסור באוניברסיטת וושינגטון, מכון המחקר של הקהילה האירופאית EUI ובאוניברסיטת מנצ'סטר בבריטניה. חבר נבחר של מועצת האגודההבינלאומית לתורת המשחקים. עמית נבחר באגודה הבינלאומית לתיאוריה כלכלית. הוזמן להציג אתעבודותיו בלמעלה מ- 160 אוניברסיטאות ב-32 מדינות ובהן: הרווארד, סטנפורד, פרינסטון, ברקלי, אוקספורד וקיימברידג'. ספרו "Smart Feeling "הופיע בתשע שפות ברחבי העולם והומלץ ע"י שבעה חתני פרס נובל לכלכלה. הוא ייעץ בנושאי כלכלה, התנהגות ואסטרטגיה למשרדי האוצר, השיכון, התקשורת למשרד ראש הממשלה, ולצה"ל. הוא גם ייעץ לממשלת בריטניה בנושא אסטרטגיית היציאה שלה ממשבר הקורונה. שימש גם כחבר בפורום המייעץ של שר האוצר שטייניץ. וינטר ייעץ גם בנושאים כלכליים ואסטרטגיים לחברות ותאגידים רבים בארץ ובחו"ל, ובהם גוגל, מייקרסופט ופייסבוק. מאמריו הפובליציסטים הופיעו בטיים מגזין, פורבס, וושינגטון פוסט, לוס אנג'לס טיימס, הגרדיאן, האינדפנדנט, הסאן, הארץ, ידיעות אחרונות ועוד.

כתבות

"ללא אמנה שתסדיר חיים משותפים, ישראל לא תשרוד את שנות ה-90 לחייה. במונחי מדינה – זו שואה"

תגובות מההרצאה

אנא צרו קשר כדי לקבל תגובות מהרצאות

​​

מרצים שאולי יעניינו אותך

Blue Surface

רוצים לשמוע עוד על ההרצאה של פרופ׳ אייל וינטר

bottom of page